Supervisie & Leertherapie

Tranquil rural landscape in Lombardia, Italy during golden hour with a single tall tree.

Supervisie

In het kader van de opleiding tot een specialisme in de psychologie (psychotherapeut en klinisch psycholoog) wordt er supervisie geboden in mijn praktijk. Je kunt ook supervisie volgen in het kader van een registratie als persoonsgericht experiëntiëel psychotherapeut. Zowel bij de Vereniging voor Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie (VPEP) als bij Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP) ben ik erkend als supervisor.
 
In de supervisie gaan we aan de slag met de door jou opgestelde leerdoelen die je je eigen wilt maken in het kader van persoonsgerichte experientiële psychotherapie. Naast dit basisuitgangspunt zullen er ook invloeden vanuit de Emotion Focused Therapy aan bod komen. Op deze wijze leer je hoe je procesgericht kunt werken met cliënten waarin je vanuit de persoonsgerichte basishouding van onvoorwaardelijke acceptatie, empathie, presentie en congruentie kunt leren afstemmen op de cliënt om processen te verdiepen. Daarnaast is er aandacht voor specifieke technieken die je je eigen kunt maken.

Leertherapie

Naast supervisie geef ik leertherapie aan psychologen en psychiaters in het kader van hun specialistische opleiding. Ook hier werk ik zowel vanuit het persoonsgericht experientiële kader als vanuit de Emotion Focused Therapy.

A serene view of a rustic house surrounded by rolling hills in the Tuscan countryside at sunset.
italy, tuscany, town

Werkwijze

Tijdens het eerste gesprek maken we kennis met elkaar en stellen we leerdoelen vast. We bespreken welke manier van leren het best aansluit en stellen vast wanneer we het verloop van de supervisie evalueren.  In de supervisie bijeenkomsten bekijken en bespreken we door de supervisant gemaakte video-opnames. Er is hierbij aandacht voor zowel het vormgeven van de therapeutische relatie alsook specifieke therapeutische technieken.
De supervisant bereidt de supervisies voor door middel van vragen gericht op het therapieproces en maakt een reflectieverslag van elke supervisiebijeenkomst.
Het face-to-face volgen van supervisie heeft de voorkeur. Wanneer dit vanwege afstand lastig is, kan in overleg bekeken worden of het (deels) online volgen van supervisie passend en mogelijk is.